Läbimõeldud ärikingitus ehk millega mitte „puusse panna“!

Ärikingitus on osa ettevõtte brändi loomisest, väljendades ettevõtte suhtumist, väärtuseid ja lubadusi. See ei ole lihtsalt firma logoga toode mis kliendile, naeratus näol, mõne hea tehingu nimel üle antakse vaid tähtis osa ettevõtte „imagost“.

Ärikingituse tasuvust ei saa mõõta igapäevaselt nagu tootenäidise puhul, mille jagamisel on seda lihtne arvutada. Ärikingitus on osa brändist ja see on midagi mida klient tajub ettevõtte suhtes pikema aja vältel. Just seetõttu tuleks ärikingituse tegemisel läbi mõelda, millist lugu kingitus klientidele jutustama hakkab.

Läbimõeldud ja toimiva ärikingituse tunnused

Tihtipeale kerkib küsimus, milline on siis see ärikingitus, mis väärib kliendile või äripartnerile üleandmist? Tüüpilised ärikingituse eesmärgid on:

  • tekitada saajale positiivseid tundeid;
  • kinnistada ettevõtet kui brändi, suunates saajat ettevõtte logoga ärikingitust kasutama/eksponeerima;
  • ärikingituse praktilise kasutuse läbi jagama positiivset kogemust teiste potentsiaalsete klientidega.

Eesmärkide püstitamisel on oluline jälgida, kas tegemist on ettevõttelt ettevõttele, töötajale või kliendile tehtava kingitusega ning valida seejärel sihtrühmale sobiv ärikingitus.

Läbimõeldud ärikingitus sobib sihtrühmale

Sihtrühmaks loetakse ettevõtte toodete või teenuste tarbijaid. Ärikingituse valimisel tuleks samuti aluseks võtta sihtrühma mõjutavad tunnused ja tarbimisharjumused ning sellega tagada õnnestunud kingituse valik.  Õnnestunud valiku puhul tekib sihtrühmal tahe ärikingitust aktiivselt kasutada Teie ettevõttega seotud valdkonnas, tutvustades seeläbi sarnaste huvidega potentsiaalsetele klientidele Teie ettevõtte nime ja tegevust. Seega, ärikingitus olgu sihtrühmale meeldejääv, praktiline ja kvaliteetne. Tulenevalt püstitatud eesmärkidest ja sihtrühma eripärast võib ärikingitusele seada veel omadusi millele ta vastama peaks ja nende saavutamiseks ka samme astuma.

Läbimõeldud ärikingitus „jutustab lugu“ ettevõttest kui brändist

Igal ettevõttel on oma lugu, olgu ta tegutsenud 20 või 2 aastat. Ärikingitus on osa sellest loost. Kui ettevõte on pakkunud näiteks 10 aastat kvaliteetseid aknaid siis võib tema ärikingitus keskenduda nime kui brändi kinnistamisele. Aga äsja turule tulnud ettevõte peaks ärikingitusega oma tegevust või toodet tutvustama. Leidmaks ideid, kuidas panna ärikingitus n.ö. jutustama ettevõtte „lugu“ oleks meeskonnal aegajalt soovitav avada oma meeled loomingulisusele ja luua erinevaid ja miks ka mitte utoopilisi kontseptsioone ettevõtte lugudest. Sellistest loomekoosolekutest võib aegajalt kooruda ootamatult häid mõtteid, kuidas või milline toode ja disain saaks anda edasi ettevõtte olemust sotsiaalses ja ärilises plaanis, olles samas sihtrühmale oodatud kingitus. Arusaadavalt ei pruugi meeskonnasiseselt alati jaguda loomingulist või ajalist ressurssi, siis on võimalus pöörduda konsultatsiooni saamiseks ärikingitustega tegeleva ettevõtte poole, kus ollakse valmis tegelema nii praktiliste, kui ka loominguliste lahenduste otsimisega.

Läbimõeldud ärikingitus leiab praktilist kasutust…

…ja seeläbi pakub positiivset tunnet kingituse saajale ning ettevõtte logo, nimi ja sõnum jõuab ka uute potentsiaalsete klientide teadvusesse. Kui Teie ärikingitus on ihaldusväärne kõigile, olete valinud ärikingituseks hea ja kvaliteetse toote, ettevõtet tutvustama. Tähtis on sealjuures tagada, et ärikingitus oleks vastavuses ettevõtte väärtuste ja lubadustega. Kui ärikingitus on üli-innovaatiline ja kvaliteetne aga ei ühti ettevõtte tegevuse või „looga“ võivad Teie ettevõtte eesmärgid jääda täitmata.

Millest alustada ärikingituse valimist!

Planeerimine ja kontroll

Teadagi algab iga uus projekt eesmärkide püstitamisest ja tegevuse planeerimisest. Nii ka ärikingituse valimise puhul. Läbimõeldud ärikingituse valimine nõuab eesmärgi täpset sõnastamist,  meeskondliku tööd eesmärgini jõudmiseks ja numbriliste näitajate planeerimist ja mõõtmist. Mõõdetavad näitajad ehk siis planeeritud eelarve, kogused ning planeerimiseks, tellimiseks ja kätte toimetamiseks mõeldud aeg peaksid olema pideva kontrolli alla kogu projekti teostamise vältel. Selle mitte tegemine on suurim oht ärikingituste õigeaegsele üleandmisele. Siin tuleb appi projekti eest vastutava isiku määramine.

Ajurünnak

Ükskõik kui suur on meeskond, tasuks kasutada meeskonnasisest loomingulist potentsiaali firma ärikingituse valimisel. Meeskond tunneb oma ettevõtte eesmärke, spetsiifikat ja äripartnereid kõige paremini ning just nemad oskavad kirjeldada ärikingituse saaja profiili: sugu, vanus, amet, huvid jne. Kui tunnete, et soovite siiski välist abi, pöörduge oma firmameenetega tegeleva spetsialisti poole, kes suudab realiseerida ka kõige hulljulgemaid ideid.

Ohud ärikingituse valimisel

Ajapuudus

Kui üks turundusjuht peale aastavahetust tööle tuleb, on tema uue aasta esimesteks tööülesanneteks eelmise aasta analüüs ja kokkuvõtted ning teiseks – uue aasta turundusplaani koostamine. Reeglina ei ole tavalisel väikeettevõttel palgal turundusjuhti ja selle töö teeb ära turunduse eest vastutav isik, kas assistent, juht ise või keegi tegus töötaja. Kui aga muud tööd vajavad pidevat tähelepanu, võib turundusega seotud tegevused jääda tahaplaanile. Nii võibki juhtuda, et jõuludeks mõeldud firma ärikingituse valimine muutub aktuaalseks alles novembri kuus ja ilmselgelt ei saa kiirustades teha läbimõeldud otsust.

Naljakingitus

…on väga personaalne. Kõik mõistavad huumorit erinevalt seega tuleks vimkaga kingitustesse suhtuda ettevaatusega. Tõsiselt võetava ärikingituse puhul soovitame pigem sellest hoiduda kui, et solvata äripartneri usulisi või eetilisi veendumusi. Pikantse või koguni ropu ärikingituse kinkimisel ei pruugi olla võimalik taastada Teie ettevõtte head mainet. Naljakingitus valige siis kui olete 100% veendunud, et saaja Teie naljast aru saab, kuid ka siis jääb võimalus n.ö „puusse“ panna.

Praktiline kingitus

…olgu päriselt ka praktiline. Näiteks veoautodega tegelevale kliendile ei ole mõtet kinkida heegelnõela suurust kruvikeerajat (kui see pole just naljakingitus). Veenduge enne ärikingituse tellimist, et selle mõõtmed, värv ja funktsioonid vastavad Teie ootustele. On väga kurb kui Teie ärikingitus esimesel kasutamisel laguneb või ei toimi.

Ärikingituse hind

…olgu proportsioonis ettevõtte majandusliku võimekusega. Te ei pea kinkima äripartnerile nutitelefoni viimast väljalaset kui tema aastane käive ettevõttes on ebastabiilne ja pole kirjeldatav protsendiga. Pole ju vaja, et näiteks peale jõulupühi leiate raamatupidamises tühimiku mida terve uue aasta esimese kvartali jooksul lapite. Siin tuleb appi eelarve planeerimine ja reaalsete võimaluste hindamine. Kui Teil on hea idee ja kvaliteetne kuid kallis ärikingitus, valige kingituse saajateks ettevõttele kõige olulisemad kliendid. Milliste tunnuste alusel, on Teie vaba valik. Olgu selleks siis rahaline tulu, tehingute suurus, potentsiaalsed tuleviku tehingud või kliendistaaž.

Alkohol! Ei! Jah?!

Alkoholi kinkimisel tasub olla sama ettevaatlik nagu naljakingitusega. Alkohol on samuti väga personaalne ärikingitus. Selle kinkimisel peitub palju ohtusid: maitse- ja margieelistused, krõbe hind ei tähenda veel kvaliteetset jooki ja üldse oleks kurb, kui kingituse saaja on paranev alkohoolik. Kuigi kvaliteetne vein või konjak on iseenesest luksuslik ärikingitus, mõelge hästi läbi millise sõnumi see saajale annab.

Ärikingituste kogus

Suhtuge kriitiliselt temaatiliste kingituste tellimiskogusesse. Pole sugugi harvad need juhud kui jaanipäeval surutakse kliendile veel pihku firma logoga sama aasta kalender või lihavõttepühal tuuakse välja jõuluteemalised šokolaaditahvlid. Samas kui tegemist on näiteks pastakate või muude ajatute vidinatega, siis jälgige kogustest tulenevaid hinnavahesid ja leidke kõige optimaalsem ja kasulikum kogus.

Disain

Nii nagu iga esmamulje on oluline, on see ka ärikingituse puhul kingisaaja emotsioone mõjutav tegur. Läbimõeldud ärikingituse värvid, logo ja slogan paigutuvad tootel proportsionaalselt, on kasutamisel nähtavad ja jätavad hea üldmulje. Olge julgemad kasutama professionaalide abi, kuna kahju oleks suur kui kvaliteetse ärikingituse rikuks kehva disain.

Ärikingitus on reklaam Teie ettevõttele, omamoodi meediakanal kus tekib kontakt ettevõtte ja kliendi vahel. Seda meeles pidades looge kontseptsioon ärikingitusest mis tekitab kingisaajas positiivse tunde ning on samal ajal tasakaalus sisu ja välimusega.

 

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga